De tone of voice, hoe een klein stukje bewustwording een grote aantrekkingskracht kan hebben op uw doelgroep. Hoe spreekt u uw klanten aan? Of, nog belangrijker, wat past bij uw klantenkring?
Om succesvol te communiceren, bedenken bedrijven een eigen tone of voice. Een “eigen stem” die altijd herkenbaar is. Bij een tone of voice gaat het er niet om wat u zegt maar hoe u het zegt. Hiermee laat u horen waar uw bedrijf voor staat.
Laat uw stem horen
Wanneer wij met ondernemers in gesprek zitten vragen wij wat hun doelgroep is. Zo zat ik laatst ook met de 45 jarige Evelien in gesprek. Ik neem haar in me op, ze draagt opvallende sieraden, heeft knalrode lippenstift op en ze lijkt goed te weten wat ze wilt.
Evelien heeft jaren in de zorg gewerkt en wilt graag een overstap maken naar een eigen onderneming. Ze is bij zichzelf nagegaan wat het beste bij haar past, is in de boeken gedoken en heeft een nieuwe opleiding afgerond als financieel adviseur.
Ik heb een aantal vragen die ik met Evelien wil doornemen, op deze manier probeer ik haar persoonlijkheid met haar nog op te startten onderneming te combineren. Zo vraag ik haar ook naar haar doelgroep. Hierop antwoord Evelien zelfverzekerd; “Iedereen die financieel advies nodig heeft is welkom”.
Herkenbaarheid
“Lastig, want tot wie richt uw communicatie zich dan?”, vraag ik aan Evelien. Het is verstandiger om te kiezen voor een specifieke doelgroep. Door een specifieke doelgroep te kiezen weet u tegen wie u praat en hoe u zijn problemen moet oplossen. Met de juiste tone of voice zal uw doelgroep zich hierin begrepen voelen en herkennen in uw product of dienst.
Tutoyeren of vousvoyeren
Wanneer u iemand aanspreekt met “u” klinkt dit zakelijker en professioneler. Tegelijkertijd is het nadeel hiervan dat u meer afstand creëert. De keuze die u maakt hangt o.a. af van uw doelgroep. De keuze die u maakt heeft gevolgen voor uw nieuwsbrief, advertenties of social media berichten. Maak daarom een weloverwogen keuze, nog belangrijker: Voer uw tone of voice consequent door en wissel niet tussen aanspreekvormen.
Kenmerken
Met Evelien bespreek ik de kenmerken van haar doelgroep. Iedere doelgroep heeft zijn eigen kenmerken. Communiceer als een mens, blijf “Evelien”, maar praat op een andere manier in verschillende contexten. Bijvoorbeeld, wanneer u in een café staat spreekt u anders met uw doelgroep als binnen een kunsttentoonstelling. Samen met Evelien ga ik kijken naar de karaktereigenschappen voor haar onderneming.
Merkkarakter
Dit merkkarakter kan het beste gevonden worden door onderzoek te doen naar hoe haar klanten haar onderneming omschrijven. Het merkkarakter van Evelien haar Financieel Adviesbureau kan dus bijvoorbeeld zijn, eigentijds, speels, zakelijk, transparant en direct. Ieder merk heeft een eigen persoonlijkheid, deze persoonlijkheid willen we terug zien in de tone of voice. Wanneer Evelien dit goed doet, zal haar klant haar merk steeds beter leren kennen.
Heeft u hulp nodig met het bepalen van de tone of voice van uw onderneming?
Neem dan contact met ons op.