U hoeft geen Formule 1 kenner te zijn om dit seizoen te zien wat voor concessies er door teams worden gedaan om er met de winst ervandoor te gaan. Zo zien we bij het team van Mercedes dat één van de twee rijders dikwijls wordt geofferd om de eerste rijder van een klein voordeel te voorzien.
Zij het in de zin van het ophouden van achtervolgers of een andere pitstop strategie, met maar één doel voor ogen. Lewis Hamilton de wereldtitel laten grijpen dit jaar. Los van alle technische en strategische gedachten hierachter is dit een uiterst gevoelige en moeilijke maatregel voor ieder bedrijf.
Toch weet Mercedes deze beslissing mooi te verpakken in een stukje teamwork. Zelfs de tweede rijder lijkt enthousiast om de klus als “knecht” te gaan klaren voor de wereldkampioen. Dat terwijl hij het seizoen echt niet is begonnen om het als duwboot af te maken.
Ieder bedrijf heeft ermee te maken, u kunt nu eenmaal niet met het hele pakket altijd maar winnen. Sommige plannen en ingeslagen wegen worden zonder moeite een doorslaand succes. Waarvoor andere plannen zullen moeten wijken of worden op een laag pitje gezet. Heeft u bedrijf weleens drastische maatregelen moeten nemen met het oog op verder succes? Heeft u dat net zo mooi verpakt als de teambazen van Mercedes of was het toch een uiterst pijnlijke beslissing?