Kleuren hebben een belangrijke impact op emoties, menselijk gedrag en informatieverwerking. Dit maakt een kleur ook enorm belangrijk voor uw merk. Iedere kleur roept onbewust een associatie en reactie op. Het daagt uw gebruiker uit om wel of juist niet ergens op te klikken of te reageren. Heeft u al nagedacht welke associatie u met uw merk “brand” wilt oproepen?
Betekenis van kleuren
We kunnen kleuren in diverse groepen indelen:
- Koude/koele kleuren
Deze kleuren staan in het algemeen voor veilig, goed en betrouwbaar. Het struikelpunt met deze kleuren is dat het snel onpersoonlijk en afstandelijk overkomt.blauw – groen – paars – turquoise – zilver
- Warme kleuren
Deze kleuren werken stimuleren en leiden vaak tot enthousiasme. Te veel warme kleuren kunnen ook weer een overprikkelde uitwerking hebben.rood – roze – geel – oranje – goud
- Neutrale kleuren
Deze kleuren worden ook wel de balans kleuren genoemd. We gebruiken deze kleuren om de koele en warme kleuren in balans te houden en zo op een mooi geheel uit te komen.bruin – beige – grijs – zwart – wit
Kleuren voor uw huisstijl en logo
Een logo heeft een aantal functionele eisen, één van de belangrijkste eisen is de herkenbaarheid in allerlei formaten en uitvoeringen.
Hoe kiest u een kleur voor uw logo? Wij raden aan om de kernwoorden voor uw bedrijf op te schrijven. Ga na wat u wilt uitstralen met uw bedrijf en koppel aan ieder kernwoord een kleur (of meerdere kleuren). Houd hierbij rekening met de psychologie achter kleuren zoals in de onderstaande afbeelding weergegeven.
Verschillende tinten kunnen ook weer een andere betekenis hebben. Daarnaast passen ook niet alle kleuren bij elkaar. In het diagram hieronder ziet diverse kleuren en hun betekenis.