Facebook, hoe kan het u helpen?

Facebook, hoe kan het u helpen?

Facebook als marketingstool

Waarom Facebook zakelijk?

Sabine is een kapster van 35 jaar oud, haar eerste eigen kapsalon opent zijn deuren op 01-12-2018. Ze hoopt nog een beetje topdrukte mee te kunnen pakken in de december maand. Uiteraard moet ze voor de opening wel haar zaak gaan promoten. De nieuwe huisstijl en website voor haar trendy zaak, Jij en Haar, heeft ze al laten ontwerpen en de bestickering zit nog net opgedroogd op het raam van de etalage. Haar vrienden en familie zijn al ingelicht over de grootse opening op 1 december, het is de hoogste tijd om de social media  marketingsstrategie te gaan bepalen.

De eerste vraag die Sabine zichzelf moet gaan stellen is of dat haar doelgroep actief is op Facebook

Facebook is nog steeds het grootste sociale netwerk in Nederland maar er vind een verschuiving plaats richting Instagram. Deze verschuiving is voornamelijk zichtbaar in de doelgroep onder de 35 jaar. Sabine haar doelgroep is tussen de 16 tot 45 jaar oud. Voor haar doelgroep onder de 35 jaar overweegt ze om een zakelijk Instagram account aan te maken.

Na alle voors en tegens tegen elkaar afgewogen te hebben besluit Sabine om naast Instagram een Facebook pagina genaamd: “Jij en Haar”, aan te maken. Deze pagina gaat ze later koppelen met Instagram. Het voordeel van Facebook is dat het laagdrempelig is. Ze kan er veel bezoekers mee aantrekken waardoor Sabine direct in contact staat met haar doelgroep.

Hoe kan Sabine haar bedrijf succesvol maken op Facebook?

Als eerste richt ze haar Facebook account in, ze gebruikt haar logo als profielfoto voor de herkenbaarheid. Ze vult zo veel mogelijk van al haar bedrijfsgegevens in. In haar banner foto zet ze een foto van haar kapsalon met zichzelf aan het werk, uiteraard komt ook hier haar logo weer in terug. Ze kiest voor deze foto omdat ze beleving en vertrouwen wil creëren.

Op de actieknop aan de rechterkant van de pagina zet Sabine een link naar de website zodat haar fans snel meer informatie kunnen vinden over Jij en Haar. 

Wat maakt de pagina tot een succes?

Om de pagina tot een succes te maken zal Sabine veel geduld moeten hebben. Het duurt een tijdje voordat ze met haar pagina een goede naamsbekendheid heeft opgebouwd. Wanneer men lid wordt van de pagina hoeft dit ook zeker nog niet te beteken dat deze leden daadwerkelijk langs komen voor een knipbeurt. Mensen moeten vertrouwen krijgen, ze willen wat van Jij en Haar zien en horen.

Facebook strategie

Sabine gaat dit proberen te bereiken door wekelijks drie berichten te plaatsen. Ze wil dat deze berichten gedeeld gaan worden en daarom zet ze een Facebook strategie op. Per week wil ze één bericht met humor, het tweede bericht moet een weetje bevatten / mensen betrekken bij de post en pas met het derde bericht wil ze haar prachtige creaties laten zien. Dit zal ze doen met foto’s en video posts, video’s hebben een groter bereik. Facebook geeft video posts voorrang, waardoor een bericht met video meer onder de aandacht wordt gebracht. Een video op Facebook wordt ook makkelijker zichtbaar bij mensen die de pagina Jij en Haar nog niet volgen.

Herkenbaarheid

In haar posts probeert ze altijd herkenbaarheid terug te laten komen. Ze wil dat haar fans direct weten dat het om Jij en Haar gaat, al voordat ze überhaupt iets hebben gelezen.

Uitnodigen van vrienden

Voordat ze haar vrienden op haar pagina uitnodigt zorgt ze dat de eerste drie berichten al op Facebook staan. Dan voelt de pagina al een beetje gevuld en krijgen haar toekomstige fans een goede indruk van haar kapsalon.

Een relatie opbouwen

Wanneer Sabine haar vrienden uitnodigt, stromen al snel de eerste berichten binnen. Ze neemt de tijd om een goede reactie te schrijven maar probeert wel binnen een korte periode te reageren. Het doel hierachter is om een relatie op te bouwen met haar eventuele toekomstige klant.

Promoten

Ze gaat in haar kapsalon ook haar Facebook pagina promoten. Ze hoopt op veel positieve reviews en uiteindelijk veel getagd te worden in de berichten van haar klanten. Uiteindelijk is het altijd beter als een ander positief over haar schrijft als wanneer ze zelf verteld hoe geweldig ze is.

Mond-tot-mond reclame blijft toch de beste reclame, ook online!

Tips:

  • Wees toegankelijk
  • Stel vragen aan uw fans
  • Speel in op de huidige actualiteit
  • Plaats persoonlijke berichten
  • Maak video’s
  • Blijf interactief

Neem contact met ons op voor marketing advies of meer informatie.