Sinds de economische crisis, is denk ik iedereen wel extra alert op een crisissituatie. Maar dit hadden we denk ik allemaal niet zien aankomen, ik was er letterlijk even stil van. Je wordt vanuit iedere hoek beladen met Corona berichten en op deze manier sta je er mee op én ga je er mee naar bed.
Een crisissituatie, hoe ga ik er mee om?
Je ziet door de bomen het bos niet meer en door dit soort situaties word je met je eigen tekortkoming geconfronteerd. Graag neem ik de touwtjes in handen en zorg ik wel dat iets loopt zoals ik het hebben wil. Zekerheid en stabiliteit is mijn basis, ik ben geen waaghals, nooit geweest. Financieel wil ik een buffer hebben om klappen op te vangen, bedrijfsmatig moet er moet altijd een plan b of c zijn. Snel schakelen en handelen heb ik nooit problemen mee gehad, graag zelfs, geef mij maar een “crisissituatie”. Dat vond ik ook één van de mooiste uitdagingen in mijn tijd als reisleidster. Dit gaf mij het gevoel dat ik leefde, er wakkerde een vlam in mij op die ik nog niet kende. Dit heeft mij uiteindelijk ook doen besluiten om een eigen onderneming op te zetten.
Corona de nieuwste crisis situatie
Alleen de Corona uitdaging is niet aan mij om op te lossen en daar komt mijn tekortkoming, iets uit handen geven. Vertrouwen op het juiste beleid, me niet gek laten maken door alle berichtgevingen. Geen inwendige angst creëren maar doorgaan en nieuwe plannen verzinnen. Rust vinden om op de juiste manier te schakelen i.p.v. direct te handelen in deze crisissituatie.
Mijn instinct zegt net als bij het gros van de mensen, ik moet genoeg eten in huis hebben, zorg dragen voor mijn naasten. Ik heb me kunnen inhouden en niet gehamsterd (wat weer tot humoristische toilettaferelen heeft geleid). Daarnaast wil ik ook zorg dragen voor onze klanten, want zij zijn net als ons geschokt door alle berichtgevingen. De één meer als de ander maar het treft ons uiteindelijk (direct of indirect) allemaal. Dan moet je toch weer even terug naar jezelf, balans vinden, de juiste maatregelen treffen, schouders er onder en door. We zijn er klaar voor, klaar om hulp te bieden waar mogelijk is.
Hoe nu verder?
Tsja en hoe zet je dan een sterk bericht neer. Dat je iemand graag wilt helpen, zonder zelf commercieel over te komen. Pak je dan een persoonlijke aanpak of blijf je bij een zakelijke toon? Waar ligt de grens?
Wat past bij uw onderneming, bij uw persoonlijkheid? Bent u uw eigen tekortkomingen al tegen gekomen, wat gaat u eraan doen in deze crisissituatie?
Ideeën zijn er genoeg, sparren kan altijd. Kunnen wij u helpen?
Liefs, Esmy