Instagram als marketing tool?

Instagram als marketingstool? | Esmy Media Design | Social Media

Instagram als marketing tool, is het geschikt voor uw onderneming?

Allereerst hebben wij vastgesteld dat een Instagram marketingplan niet op zichzelf kan bestaan. Het kan wel gebruikt worden als een extra hulpmiddel om aan uw marketingstrategie toe te voegen. Instagram is een makkelijk en toegankelijk medium om uw bedrijf en/of product beter onder de aandacht te brengen bij uw potentiële doelgroep.

Welk social media platform gebruikt uw doelgroep?

Facebook is met 10,8 miljoen gebruikers nog steeds het grootst, maar vooral jongeren hebben het platform de afgelopen 3 jaar verlaten. Het aantal 15 tot 19 jarigen dat Facebook gebruikt, is gedaald van 88% naar 72%. Inmiddels gebruikt een fractie meer jongeren Instagram (73%) en ook in andere leeftijdscategorieën groeit het Instagram gebruik (Newcom 2018).

Als we kijken naar het dagelijks gebruik van sociale media onder jongeren (15-19 jaar), blijkt dat de helft Instagram dagelijks gebruikt. Terwijl dat van deze doelgroep nog maar 43% Facebook dagelijks opent. Dit contrast is erg groot als we terug kijken naar 2017 toen nog maar liefst 54% van deze doelgroep Facebook dagelijks gebruikte.

Simpel en doeltreffend

Daar waar Facebook de laatste jaren zelfs aan populariteit inlevert, lijkt Instagram steeds populairder te worden. Er zijn hierin verschillende redenen voor maar een van duidelijkste is:

  • De simpelheid van Instagram ten opzichte van bijvoorbeeld Facebook.

Instagram bestaat vooral uit foto’s, in essentie draait ieder geplaatst bericht dus ook echt alleen om een foto of een ander grafisch beeld. De simpelheid hiervan is aantrekkelijk voor iedereen anno 2018, Facebook is qua vormgeving veel drukker dan Instagram. Voordeel hiervan is natuurlijk ook dat uw advertentie of geposte foto van bijvoorbeeld een product, sneller in het oog zal springen bij uw doelgroep.

Facebook is meer een nieuws medium aan het worden waardoor men sneller doorklikt naar externe sites. Juist de Instagram gebruikers scrollen meer door hun tijdlijn ter ontspanning en genieten van mooie plaatjes, dit is ook de reden waardoor ze minder snel doorklikken. Wanneer ze op uw website via Instagram bezoeken blijven ze wel langer. Het verkeer is kwalitatief beter.

De keerzijde van de simpelheid van het medium is wel dat het direct adverteren van uw doelgroep niet zo makkelijk gaat als bij Facebook of een ander medium. Instagram staat het vooralsnog niet toe dat men via een post direct doorgelinkt kan worden naar uw website. Wel kunnen we stellen dat het aan uw doel en doelgroep ligt of dat u beter Facebook, Instagram of wel beide kan inzetten voor uw campagne.

Instagram is een goed hulpmiddel voor meer naamsbekendheid voor uw bedrijf en uw product, simpel en doeltreffend.

Wilt u meer informatie over wat Instagram, LinkedIn, Facebook of zelfs YouTube voor uw marketingstrategie kan betekenen? Of hoe u een online campagne moet opzetten?

Neem contact met ons op voor marketing advies of meer informatie.