We bedoelen natuurlijk niet onder dwang de klant letterlijk vastbinden. Klanten binding is een must voor iedere onderneming. Voorbij passerende klanten zijn fijn, een terugkerende klant is beter.
Iedereen wil terugkerende klanten
Of u nu financieel adviseur bent of ijsverkoper, een terugkerende klant is wat u wilt. Naast de inkomsten die het met zich meebrengt is het natuurlijk een tevreden klant waar u het allemaal voor doet!
Ieder product heeft zijn eigen aantrekkingskracht
Voor ieder product is er een andere benadering van marketing nodig. Zo heeft een ijsverkoper niets aan een statische strakke uitstraling en een financieel adviseur heeft niets aan een manshoge ijshoorn voor de deur.
Uitstraling is waar het begint, vanaf afstand zou men al moeten kunnen zien in welke richting u werkt. Eer dat men in de buurt van uw drempel komt zouden zij al getriggerd moeten zijn over wat en waarom uw onderneming iets voor hen kan betekenen.
Voor de ijsverkoper geldt natuurlijk wel dat de klant trek moet hebben in een ijsje en dat u natuurlijk het lekkerste ijs verkoopt om hem over de drempel te krijgen. Dit lukt natuurlijk niet altijd, de klant loopt door. Maar hij weet wel waar hij moet zijn als hij de volgende keer wel trekt heeft in ijs!
Tip: Lees het blog gratis marketing
Het product
Nu we door bovenstaande alinea trek in ijs hebben, is het wel te hopen dat het ijs dan ook lekker is! Kwaliteitscontrole is hierdoor noodzakelijk, wees kritisch naar uw product, leg de lat hoog.
Wat kunt u doen gespitst op uw doelgroep?
Leer uw doelgroep kennen, natuurlijk heeft dit zakelijke voordelen alleen niet alles draait om geld. Klanten binding draait niet om het maken van offertes en facturen. Het gaat om het generen van vertrouwen en dit vertrouwen belonen door te doen wat u aanbiedt.
Dat brengt een goede verhouding tussen u en uw klant tot stand. Daarmee komen we gelijk tot het volgende punt. Als uw product zo goed is als u beweert, dan hoeft u niet met kortingen te strooien. Nemen mensen uw kwaliteit/ prijs verhouding serieus en komt men graag terug omdat ze weten waar ze aan toe zijn.
Ok, hoe dan?
Wees aanwezig met een serieuze uitstraling. Zorg dat de mensen welke u wilt verbinden u eerder zien en eerder begrijpen dan uw concurrent. Maak gebruik van uw werklocatie en zorg dat de aanblik ervan uw kernwaarden uitstraalt. Zorg voor uw “ijshoorn” voor de deur.
In deze tijd is alleen de fysieke uitstraling niet voldoende, u doet er verstandig aan om online ook uw bedrijf te laten zien. Natuurlijk kan dit met een website of andere betaalde diensten maar waarom niet klein beginnen?
Maak een zakelijk Facebook, LinkedIn en Instagram profiel aan en laat zien wat uw onderneming in huis heeft via het mobiele scherm die iedereen dagelijks bediend. Leer ook via deze weg uw klanten kennen, wees actief, wees daar waar u nodig bent.
Leer waarom mensen voor u kiezen en vooral waarom niet. Wat maakt u anders dan uw concurrent? Wees onderscheidend. Aan de hand van uw specialiteiten kunt u weer verder, breidt uw on- en offline aanwezigheid uit met meer marketingmogelijkheden.
Heeft u vragen? Wij adviseren u graag met het op de kaart zetten van uw onderneming!