Uw website is live maar helaas blijven de bezoekers weg. Pas op dit moment gaat u zich verdiepen in de wereld van SEO.
Graag wilt u uw website beter vindbaar hebben op diverse onderwerpen.
Is in de top 5 van Google eindigen mogelijk?
Met gerichte SEO-teksten komt u een heel eind maar vaak zijn de top 5 plaatsen al door betaalde advertenties (Adwords) bepaald. Desondanks blijft het zeer belangrijk om met uw website zo hoog mogelijk in de ranking te eindigen.
Hoe meer bezoekers op uw website, des te meer klanten en conversies wat leidt tot succes!
Uw website moet op mobiel goed werken!
Één van de belangrijkste punten tegenwoordig is het mobiel responsive maken van de website. Nu het mobile-first indexing is ingegaan zal Google binnenkort de mobiele variant van de websites gaan gebruiken voor het opstellen van de zoekresultaten. Het is verstandig om uw website zo spoedig mogelijk responsive te maken. Is uw website al mobiel vriendelijk? Check het hier.
Wat is een zoekwoord?
Wanneer u wilt dat een gebruiker op uw website blijft is het belangrijk om te weten wat het juiste zoekwoord is. Hierbij kunt u als startende ondernemer uitgaan van uw intuïtie maar vraag ook eens aan uw klanten na welke woorden zij zouden intypen bij Google. Met een Adwords account kunt u ook inzien welke voorstellen Google doet bij een woord of term.
Betaalde tools
Er bestaan veel betaalde tools die u nauwkeurig kunnen laten inzien waarop wordt gezocht. Welke zoekwoorden zijn er en wat zijn daarvan de volumes. Deze tools zijn vrij prijzig (€500,- a €600,-) en eigenlijk minder interessant voor een startende ondernemer.
Google keywords tool
Wanneer u een Google Adwords account heeft kunt u gebruik maken van de Google keywords tool. Hierin krijgt u een duidelijk overzicht van hoevaak er op een woord wordt gezocht, ook wel het zoekvolume genoemd. Met Google Trends kunt u op de hoogte blijven van de nieuwste trending zoekopdrachten en ontdekken waar men het meeste naar opzoek is. Bekijk deze tools met regelmaat, trends en zoekwoorden veranderen. Pas uw website hierop aan.
Keyword / focuszoekwoord
Nadat u een zoekwoordanalyse heeft gedaan of laten uitvoeren heeft u de sleutel in handen voor een goede content. De focus zoekwoorden moet u op de juiste wijze gebruiken. Heeft u een WordPress website? Dan kan de plugin Yoast SEO u hier enorm bij helpen.
Wat is uw belangrijkste zoekwoord en waar plaatst u deze?
1. Paginatitel
Zet uw focus zoekwoord vooraan in de pagina titel. De paginatitel moet altijd van een H1 tag voorzien zijn.
2. Webpagina
In de url is het belangrijk dat het zoekwoord vooraan staat.
3. Headers en tussenkopjes
Door een kopje H2 of H3 mee te geven, geeft u een waarde mee aan uw kopjes.
4. Tekst
Zet uw zoekwoord niet te vaak in de tekst. Dit is en niet meer lekker leesbaar voor uw gebruiker maar geeft ook minpunten aan uw zoekresultaat. Gebruik synoniemen om de tekst leesbaar te houden. Vergeet niet met het schrijven van uw tekst dat uw doelgroep de primaire lezer is, houd het overzichtelijk en gemakkelijk te lezen. Wanneer uw bezoeker snel van uw pagina zal gaan heeft dit een negatief effect op de Google rankings.
5. Alt en titel tags van afbeeldingen
Geef uw foto’s altijd een titel en alt tag mee.
6. De metadescription
Deze tekst ziet u in de zoekresultaten van Google.
Wat is meta-description?
Een relevante beschrijving is één van de meest belangrijke punten in Google. De description verschijnt onder de titel in Google en zal de gebruiker moeten overhalen om uw pagina te bezoeken. Verplaats u in uw gebruiker, wanneer is deze tekst aantrekkelijk? Waarom zouden zij uw pagina bezoeken?
Afbeeldingen
Verreik uw website met afbeeldingen. Een foto zegt meer dan 1000 woorden. Mensen lezen steeds minder en willen meer beleven. Door de juiste foto te gebruiken, een infographic of een mooie quote maakt u uw content al veel aantrekkelijker voor uw bezoekers. U creëert beleving!
Cornerstone content
Ook wel de “hoekstenen” van uw website genoemd. Met cornerstone content geeft u uw website een goede (SEO)-structuur. Uw cornerstone content bevat een pagina waar uw onderwerpen breed worden besproken.
Meestal wordt er vanuit de homepagina van uw website al naartoe gelinkt. Vanuit uw cornerstone content wordt er naar uw blog(pagina’s) gelinkt die dieper op de onderwerpen ingaan. Daarvandaan kunt u weer naar uw cornerstone pagina toe linken. Hierdoor ontstaat er een sterke interne linkstructuur waardoor uw pagina beter vindbaar is in Google. Lees hier meer over cornerstone’s.
Backlinks
Een andere manier om uw website te verbeteren is met waardevolle backlinks.
Wanneer uw website of webshop wordt genoemd op andere websites met daarbij een link noemen we dat een backlink. Google kijkt ook waar deze links vandaan komen dus links op startpagina’s dragen niet bij aan een betere vindbaarheid.
Google checkt op:
- De kwaliteit van de site
- De populariteit van de website
- Is er een verband tussen uw site en de site waar de backlink op staat?
Hoe relevant is de link voor bezoekers. Kies nooit voor betaalde backlinks, deze zijn veelal niet relevant en kunnen nadelig zijn voor het zoekresultaat in Google.
Tip: maak deelbare content voor uw volgers en bezoekers.
Youtube, social media vlogs en video’s
Maak u pagina en uw verhalen interessant met video’s. YouTube is wereldwijd de 2 na grootste zoekmachine en de derde grootste website. Maandelijks ontvangt YouTube 146 miljoen bezoekers per maand en die kijken meer dan 2 miljard video’s per dag. Daarnaast worden in de Google resultaten ook video’s als zoekresultaat meegenomen (noemt men ook wel universal search) en kunt u uiteindelijk met video’s vindbaar zijn in de 2 grootste zoekmachines van de wereld. Lees hier meer over het gebruik van Youtube als marketingstool.
Wilt u uw website beter vindbaar maken in Google?
Wij geven u graag advies. Neem contact met ons op.