Een goed en doordacht ontwerp is van belang bij het opzetten van een webshop. Wij vertellen u graag meer over de optimale gebruikerservaring.

De kennismaking met een nieuwe klant

De telefoon gaat over, een voor mijn nog onbekende klant belt mij op voor een nieuw te starten webshop. Hij, laten we hem Marco noemen, weet al precies hoe hij het voor zich ziet. Voordat ik hierop in ga wil ik Marco persoonlijk ontmoeten.

Tijdens de afspraak begint Marco vol passie en trots te vertellen over zijn net opgezette onderneming. Marco is circa 40 jaar oud, weet goed wat hij wilt en heeft altijd in loondienst gewerkt als meubelmaker. We lopen door het pand dat hij sinds kort heeft gehuurd en hij laat me al diverse projecten zien. Een mooie strakke eiken tafel, een klassiek bed en diverse kastjes met prachtige afwerking. Ik merk dat hij veel verstand van zaken heeft en dat hij goed met woorden overweg kan.

Marco merkte dat er steeds meer vraag was naar zijn specialisme, maatwerk eikenhouten meubels maken. Na een goed gesprek met zijn vrouw besloot hij de sprong te wagen en zelfstandige te worden.

Doelstelling en doelgroep

Marco is vooruitstrevend en verteld me dat hij binnen 2 jaar zijn winst wilt verdubbelen. Met deze doelstelling in zijn achterhoofd is het plan ontstaan om een webshop op te zetten. Zijn doelgroep zijn mensen die voor kwaliteit gaan in plaats van kwantiteit.

Uiteindelijk zullen er in het eerste jaar rond de 110 producten (op voorraad) op zijn webshop komen. Deze producten zijn allemaal op maat gemaakt en vallen in een hogere prijs categorie. Maandelijks hoopt hij via de webshop minimaal 8 producten te verkopen.

Over zijn concurrentie, bezoekersstroom en marketing heeft Marco nog niet nagedacht.

Een concurrentieanalyse?

Het is goed om op bepaalde punten een concurrentieanalyse uit te (laten) voeren. Voordat we aan de webshop beginnen maar ook zeker daarna.

Zo krijgt Marco inzicht hoe zijn veld er uit ziet waarop hij gaat beginnen. Hij krijgt een beeld van bij welke spelers risico’s liggen en waar hij voordeel uit kan halen.

Nu zijn concurrent, doelstellingen en doelgroep bekend zijn gaan we samen aan de slag met een flowchart.

Flowchart | Wat is het belang van een goed ontwerp

Wat is een flowchart?

Met een flowchart visualiseren we processen. Dit geeft een schematische route weer die de bezoeker aflegt binnen de webshop. Denk aan de route van de homepagina naar een productpagina of via het winkelmandje naar een betaalscherm.

Eigenlijk geven we hier heel duidelijk weer waar welke informatie moet komen te staan om de meest logische en efficiëntste route te kiezen voor de gebruiker.

Nadat de flowchart af is gaan we een wireframe maken.

Wireframe | Wat is het belang van een goed ontwerp | Esmy Media Design

Een wireframe is eigenlijk een technische bouwtekening

Nu we de routes op papier hebben (flowchart) gaan we nadenken hoe we de indeling van de webshop kunnen gaan realiseren. We willen de indeling van de webshop zo gebruiksvriendelijk mogelijk maken. Door middel van een bouwtekening kunnen we de webshop van Marco een optimale indeling (vlakverdeling) geven. Deze wireframes (meestal tot 3 niveaus diep) zijn essentieel voor de technische en grafische vormgeving van de webshop.

Het voordeel van een wireframe

Het voordeel van werken met wireframes is dat we in een vroeg stadium al afspreken hoe de webshop wordt ingedeeld. Dit plan is een houvast voor de website opbouw en grafische vormgeving. Daarnaast geven de wireframes al een hele goede indruk van hoe de webshop gaat worden.

Grafische vormgeving voor webshops

Met de grafische vormgeving maken we de webshop uniek, eigen en een beleving an sich. Een webshop is niet simpelweg wat kleurtjes en klaar. Het moet de gebruiker aanspreken en soms is de vormgeving wel mooi maar ziet de gebruiker door de kleuren niet meer waar wat staat. Wij ontwerpen een unieke webshop waarbij de vormgeving (beleving) en functie belangrijk zijn. Het webdesign spreekt aan, de kleuren kloppen en de structuur is helder vormgegeven. Zo houden we ook rekening met de psychologische werking van kleur. We maken bijvoorbeeld geen rode (gevaar) maar groene (rustgevend en veilig) bestelknoppen.

Zodra Marco en wij tevreden zijn over het grafisch design gaan we beginnen met het opbouwen.
Hierbij houden we rekening met de belangrijkste SEO punten.

De webshop staat! Nu is het tijd om hem goed door te testen

Werken alle pagina’s, categorieën, producten en linkjes? Is de website responsive?

Is de webshop af? Een webshop is nooit af..

Nu de webshop van Marco helemaal staat is het tijd om te gaan testen en meten. Een webshop bezoeker is natuurlijk nog maar het begin. Nu moeten we ook er voor zorgen dat de gebruiker besteld. Dit kunnen we o.a. doen door middel van A/B testen. Bij een A/B test worden twee verschillende versies van een pagina of maximaal één pagina element (zoals een button, tekst of afbeelding) getest.

Een tevreden klant

Marco is tevreden met zijn webshop en weet wat hem te doen staat. Het aannemen van opdrachten via zijn webshop en zijn op maat gemaakte meubels leveren aan klanten. Vooralsnog denkt Marco dat zijn klantenkring zich zal uitbreiden door zijn tevreden klanten. Mond tot mond reclame is immers de beste reclame. Gelukkig weet Marco ook dat mocht hij zijn webshop willen promoten via een marketingsplan, dat wij voor hem klaarstaan.

Open chat
1
Hoi!
Hoi, welkom bij Esmy Media Design! Waarmee kunnen wij u van dienst zijn?