De kracht van de juiste foto’s. Het nut van goede afbeeldingen op een website worden vaak onderschat. Integendeel, goede fotografie kan juist zorgen voor een betere gebruikservaring, meer conversies en bijdragen aan de identiteit van uw merk. Wanneer de fotografie perfect aansluit bij het webdesign levert dat een bijdrage aan de sfeer en het beeld over uw bedrijf.
Een sterk webdesign in combinatie met het juiste beeldmateriaal geeft het beste eindresultaat van uw website
Foto relevantie voor het bouwen van een website
We hebben vaak de behoefte om overal foto’s bij te plaatsen; “anders is de pagina zo leeg”. Slechte fotografie wordt genegeerd en voegt niets toe of geeft zelfs afbreuk aan uw product of pagina.
Is de afbeelding op uw webpagina relevant of niet?
Deze checklist helpt u om te bepalen of uw foto relevant is voor uw pagina.
- Is de foto relevant aan de tekst op de pagina?
- Een foto zegt meer dan duizend woorden, welke boodschap moet de foto (en de tekst) overdragen?
- Krijgt de bezoeker een goed beeld van mijn dienst of product?
- Hoe gaat een bezoeker reageren op mijn afbeelding?
- Zet deze foto de gebruiker aan tot de gewenste actie?
Fotografie met mensen
Foto’s met mensen trekken meer aandacht, mensen kijken graag naar mensen. Daarin moet er ook rekening worden gehouden met de kijkrichting van de persoon in de foto. Dit is om twee redenen, omdat de bezoeker dan ook sneller naar de tekst kijkt en omdat hij ook minder snel geneigd is om weg te klikken. Behalve de kijkrichting kan er ook gebruik worden gemaakt van afbeeldingen waarin er wordt gewezen naar informatie of een product.
De plaatsing van de afbeelding in het webdesign
Tijdens het fotograferen is het wenselijk om al rekening te houden met waar de foto komt op de website. Wanneer er tekst overheen moet komen is dat meestal in het midden van het beeld, dan is het handig om het object of de persoon links of rechts in het beeld te zetten. Het mooiste is dan ook om de persoon richting de tekst te laten kijken.
Wanneer het object of de persoon links of rechts gefotografeerd is kan er ook makkelijker een grafisch object overheen worden geplaatst.
De verhouding van het beeld
Wanneer de foto ruimer wordt genomen, kan er later meer mee worden gedaan. Zo kunnen wij later meer uitsneden maken. Wanneer er bijvoorbeeld geen brede maar smalle header is, is het handiger om daar van tevoren al rekening mee te houden in de plaatsing van eventuele objecten aan de zijkant van het beeld. Een header afbeelding is zelfs bijna altijd nog hoger als op een subpagina.
In een smalle header kan er meer worden gefocust op details zoals gezicht en emotie. Het overige gedeelte van de foto valt vaak af. De foto’s kunnen het beste normaal worden genomen, in landscape, daarbij kan het meeste worden weergegeven. Niet de handeling die op de foto wordt verricht maar de emotie van de foto gaat hier vaak het verhaal vertellen. Wanneer een foto vierkant of langwerpig wordt genomen vallen er bij het bijsnijden veel details af. Daarom is het van groot belang dat de focus van de foto op de kern wordt gelegd. Hierin is gedetailleerde styling erg belangrijk om zo het beeld te verstreken.
Uiteindelijk is de foto op de homepagina vaak het belangrijkste, in sfeer en uitstraling maar er zijn vele uitsneden op diverse devices waar wel rekening mee moet worden gehouden. We willen dat de foto zo optimaal mogelijk zichtbaar blijft en een eventuele tekst boven op de foto leesbaar.
Daarnaast heeft ook de kleur invloed in het totaal plaatje van de webpagina. Iedere kleur roept emotie op, het is zeer wenselijk om hier rekening mee te houden tijdens het fotograferen. Te denken aan de juiste setting, kleuren en kleding.
Foto’s kunnen een webdesign echt maken of breken
Denk niet te makkelijk over fotografie. Zorg voor de juiste emotie en creëer een goede sfeer met een beeld dat van de website af spat!
Wel goede foto’s maar nog geen website?
Vanuit een persoonlijk contact gaan we graag met u de samenwerking aan. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.