YouTube, hoe kan het u helpen?

Youtube, hoe kan het u helpen?

YouTube als marketingstool

YouTube we kennen het allemaal, we kijken er van alles.

De YouTube-CEO Susan Wojcicki maakte bekend dat de videosite op het moment meer dan 1,8 miljard maandelijkse actieve gebruikers heeft. Alleen al in Nederland maken 8 miljoen mensen gebruik van de website, waarvan 2,2 miljoen dagelijks. Dit maakt het videoplatform wereldwijd één van de grootste zoekmachines. Daarnaast worden in de Google resultaten ook video’s als zoekresultaat meegenomen (dit noemt men ook wel universal search).

Uiteindelijk kunt u vindbaar zijn in de twee grootste zoekmachines van de wereld. Zeker in Nederland is er bijna niemand die het niet kent. Waarom maken wij als ondernemers van Nederlander er dan zo weinig gebruik van?

Op YouTube kunt u professioneel over komen

Natuurlijk weten we allemaal onze producten prachtig aan de man te brengen. We hebben een product die beter is dan die van de concurrent en deze prijzen we aan. Door middel van prachtige animaties en vloeiende teksten weten wij onze geesteskindjes wel aan de man te brengen. We focussen onszelf op het betalen voor reclames ten gunste van ons product en niet onbelangrijk, we willen altijd overal en in elke zoekmachine bovenaan staan.

Moeten we Google als graadmeter gebruiken, of toch niet?

Waarom we een medium als Google als harde graadmeter gebruiken ten aanzien van onze populariteit en vervolgens YouTube dan links laten liggen lijkt een raadsel, of toch niet?

YouTube wordt vaak vergeten als zoekmachine. Logisch, aangezien filmpjes die louter onzin bevatten de boventoon lijken te voeren. Toch is YouTube niets anders dan Google, alleen lijkt op het eerste gezicht dat hij alleen toegankelijk is voor goedkoop vermaak. Er staat een overdosis aan filmpjes op die weergeven hoe de meest bizarre ongelukken goed aflopen. Hierdoor lijkt het dan ook niet HET marketing gereedschap wat u als ondernemer voor ogen heeft.

Voor wie verder durft te kijken gaat er een wereld open!

Een productvideo als marketingstool

Het aantal bedrijven die productomschrijvingen op YouTube plaatsen groeit iedere dag. Coolblue is hier een goed voorbeeld van. Een filmpje van een acteur of een werknemer die stap voor stap uitleg geeft over een bepaald product, ook daar staat YouTube vol mee. En met succes!

Veel van deze video’s heeft meer dan 100.000 views. Wij willen wel betalen voor 100.000 klikken op Google voor onze advertentie’s maar niet de moeite nemen om een korte video van het product, onszelf of een werknemer op te nemen. Hiermee kunnen we het product waar we heel trots op zijn, via een kort filmpje aanprijzen.

SEO

Voor uw zoekmachine optimalisatie is het videoplatform YouTube een buitenkans. Als u simpelweg al de juiste keywords en locatie van uw bedrijf toevoegt aan de titel helpt dit enorm. Het klinkt simpel maar bij het video platform bedenkt niet iedereen zich dat dit medium dezelfde mogelijkheden met zich meebrengt als Google. Hier zijn ook genoeg video tutorials over te vinden.

Natuurlijk heeft u ook hier te maken met advertenties van concurrenten die onverhoopt boven uw video zullen verschijnen. Het verschil met Google is alleen dat het er vele malen minder zullen zijn en u dus effectiever uw product aan de potentiële klant kunt aanprijzen.

Hoog tijd dus om de videocamera af te stoffen en uw leukste werknemer aan het werk te zetten.
JA, wij kunnen u hierbij helpen, Nee, wij gaan niet voor de camera. 😉

Neem contact met ons op voor marketing advies of meer informatie.